Amazing outcome about yr memory

Salam,
Saya selalu hanya meletakkan maklumat dan artikel2 yang dirasakan 'bermaklumat' untuk dikongsi bersama rakan-rakan dalam blog ni. Tapi kali ini saya rasa saya perlu kongsi pengalaman saya dalam usaha meng'improve'kan ingatan/memori.

Saya sekarang ini sedang membaca buku bertajuk  How to Develop a Super Power Memory by Harry Lorayne. Walaupun baru sampai chapter ke 5, saya sudah mampu mengingati perkara/barang yang tak mempunyai kaitan mengikut susunan atau aturan. Malah boleh ingatinya secara terbalik.

Contohnya begini.

Carpet, paper, bottle, bed, fish, chair, window, telephone, cigarette, nail, typewriter, shoe, microphone, pen, television set, plate, donut, car, coffee pot, brick.

Impossiblekan nak ingat benda2 ni dalam masa beberapa minit, betul tak?

Tapi ada caranya...sungguh mudah dan kelakar...Ia mengingatkan saya tentang cara saya belajar semasa sekolah  rendah dulu. Patutla orang selalu cakap" masa muda terang hati, senang hafal, bila dah tua berkarat..". It's just that masa kita budak-budak kita tak banyak common sense, masa budak2 kita selalu fikir or imagine benda2 mengarut (ridiculous) but it's work, we can remember things so easily. The same method digunapakai dalam hal mengingati perkara2 diatas.

Caranya:

  • Important key point ialah anda harus imagine semengarut mungkin dan bayangkan dikotak fikiran anda.Selalunya perkara pertama susah nak ingat, so kaitkan carpet dengan benda semengarut mungkin. Contohnya anda pasang carpet dalam toilet. (Imagine u have carpet in ur toilet, mengarut kan?)
  • Kemudian kaitkan carpet dengan paper. Ohh carpet tu adalah paper sebenarnya dan anda sedang menulis diatasnya. (Keep on imagine, ok) 
  • Kaitkan pula paper dengan bottle. Contoh, botol tu diperbuat drpd kertas (note pad). Lupakan pasal carpet tadi.
  • Kaitkan pula bottle dengan bed. Contoh, u are sleeping on ur bed in the bottle.
  • Kaitkan bed dengan fish pula. Contoh, giant fish sleeping beside u on the bed...eeee
  • Kaitkan fish dengan chair. Contoh, giant fish sitting on a chair (brushing its hair ke...mengarut,,)
  • Kaitkan chair dengan window. Contoh, the chair is on the window frame instead of the floor.
  • So it's goes on and on...try it..
  • lepas tu cuba karang balik cerita merapu anda tu..
  • kalau tak pi la cari buku tadi dan cuba try..
Selamat..semoga kita dapat menggunapakai kaedah ni dlm kehidupan seharian...


Comments

Popular posts from this blog

RUKUN NEGARA (ENGLISH)

Bersedia untuk gempa bumi

The Complete List of Emulsifier Codes (part 2)